Odpowiedz na ten temat
Pokaż wyniki od 1 do 10 z 10, 528 odsłon

Nowinki z kraju i ze świata. Codziennie aktualne newsy!

Temat: Na księżycu Jowisza może istnieć życie!

Tagi tematu:
  1. Post #1
    Avatar iTu123

2984 dni temu
    34
    45
    Offline

Na księżycu Jowisza może istnieć życie!

Wody oceanu na satelicie Jowisza - Europie są, być może, tak bogate w tlen, że mogłyby zapewnić istnienie milionów ton ryb. Do takiego wniosku doszli planetolodzy z amerykańskiego Uniwersytetu stanu Arizona.

Oczywiście, nikt nie zakłada, że na tym naturalnym satelicie Jowisza rzeczywiście pływają wielkie ławice niespotykanych ryb, jednakże w zasadzie z odkrycia tego wynika możliwość istnienia tam prymitywnego życia, podobnego do ziemskiego.

Europa, rozmiarami przypominająca Księżyc, jest cała pokryta oceanem, którego głębokość wynosi około 160 km. Ocean ten ukrywa się pod warstwą lodu grubości kilku kilometrów.

Naukowcy przyznali, że im więcej dowiadują się o oddziaływaniu Jowisza na jego satelity, tym większe wydaje się im prawdopodobieństwo istnienia życia na Europie. Lodowa otoczka Europy - tak jak w zamarzniętej wodzie - składa się z tlenu i wodoru, a pod działaniem stale napływającego z Jowisza promieniowania tworzy się w niej wolny tlen i inne oksydanty. Przy czym aktywność tlenu stała się kluczowym elementem w wytwarzaniu energii, która w zamierzchłych czasach pomogła wielokomórkowym organizmom na Ziemi w opanowaniu planety.

Dotychczas naukowcy nie byli w stanie przedstawić efektywnego mechanizmu, który zapewniłby dostarczanie bogatej w tlen substancji do oceanicznych wód.

Jednakże nowe badanie, przeprowadzone przez Richarda Greenberga z Uniwersytetu stanu Arizona, pokazuje, że bogata w tlen warstwa lodu może okazać się znacznie grubsza, niż uważano wcześniej, zaś potężne siły przypływowe, powstające w wyniku silnego oddziaływania grawitacyjnego Jowisza, rozgrzewają i deformują Europę, zmuszając jej lodową otoczkę do rozpadania się, a bryły lodu do mieszania się - przez przemieszczanie się z dołu w górę.

Obliczenia wykazały także, że w ciągu kilku miliardów lat takich procesów ocean Europy mógł być dostatecznie wzbogacony w tlen, tak by zapewnić powstanie i istnienie życia.

Według Greenberga, w określonych warunkach ocean Europy mógłby zapewnić istnienie 3 milionów ton żywych organizmów. Zdaniem naukowca, czułość naziemnych lub orbitalnych teleskopów w pełni może wystarczyć do określenia jakie związki chemiczne i pierwiastki wchodzą w skład lodowej otoczki satelity Jowisza.

2. Post #2
    Weteran
    Avatar 15MC

3796 dni temu
    26
    Offline
    O tym że może tam istniec zycie przypuszczano juz bardzo dawno jak odkryto ze jest tam woda

3. Post #3
    Avatar Destination

3278 dni temu
    496
    Offline
    jak by sie okazało ze jest tam jakies prymitywne zycie to byl by to przełom jakiego nigdy nie było

4. Post #4

H@ nad H@
    Avatar lavoks

3785 dni temu
    Mieszka w
    Centrum Polski - GDYNIA!!
    92
    4
    Społeczności
    fajna ciekawostka ale za naszego zycia nie przekonamy sie ile w tym bedzie prawdy

6. Post #6
    Avatar T@g17

3553 dni temu
    27
    511
    Offline
    moim zdaniem na pewno w naszym układzie są jakieś śladowe przynajmniej oznaki życia. Nie dziwne, że na księżycu Europa przypuszczają, że jest życie, jak jest tam woda. Odkrycie być może znaczące, ale niestety my nie dowiemy się, czy to jest prawda, a już na pewno nie będziemy mogli zobaczyć tego na własne oczy -.-

7. Post #7
    Global Moderator
    Avatar Szczira

3566 dni temu
    31
    Cytat Napisał OptimusPraim Zobacz post
    Fajnie tylko jaka by byla suma lotu 200mld
    Jesli chodzi Ci o lot pasazerski to, zakladajac, ze w ogole taki lot bylby mozliwy, koszty beda niepomiernie wieksze. Ze wzgledu na odleglosc dzielaca Ziemie i Europe lwia czesc kosztow pochloneloby zaopatrzenie statku w paliwo. Taki lot trwalby okolo 3 lat w jedna strone, do tego dochodzi jakis rok na badania na powierzchni i pod nia. Astronauci przezyliby zapewne przygode swojego zycia, ale cena za nia wydaje sie dosyc duza. Chociaz ja wolalbym spedzic w kosmosie 7 - 8 lat niz gnic w wiezieniu cwiare za zabojstwo.
    Na razie loty pasazerskie na takie odleglosci to dobry temat na powiesci s-f. Wedlug mnie ludzkosc powinna sie teraz skupic na doskonaleniu paliwa rakietowego, sprawic by bylo DUZO bardziej energetyczne co pozwoliloby na rozwiniecie wielkich predkosci przy niskim jego zuzyciu, a co za tym idzie koszty lotu by zmalaly.

8. Post #8