Przypominamy że użytkowanie forum jest równoznaczne z akceptacją zasad regulaminu oraz wyrażeniem zgody na używanie plików Cookies.
Odpowiedz na ten temat
Pokaż wyniki od 1 do 17 z 17, 4480 odsłon

Wszystko o sprzęcie, nie tylko komputerowym. Pomoc w doborze, rozwiązywanie problemów.

Temat: Wielki test kart graficznych

Tagi tematu:
  1. Post #1
    Weteran
    Avatar MickenseN
    O użytkowniku

    Dołączył
    2757 dni temu
    Mieszka w
    Warszawa
    Wiek
    18
    Postów
    2,050
    Status
    Offline

    Wielki test kart graficznych




    Wprowadzenie
    Jak wybierać kartę graficzną

    Decydując się na zakup karty graficznej należy przede wszystkim zdecydować, do jakiego typu zadań będzie nam ona służyła. Dla większości użytkowników dobra będzie nawet najprostsza karta graficzna za mniej niż 200 złotych, która sprawdzi się w pracach biurowych, a nawet przy odtwarzaniu filmów wysokiej rozdzielczości (pod warunkiem, że będzie to model z nowszej generacji). Najwięcej problemów pojawia się oczywiście przy decyzji wyboru akceleratora do gier. Im więcej pieniędzy przeznaczymy na zakup karty, tym bardziej komfortowo pogramy w najnowsze gry i będziemy mogli włączyć więcej zaawansowanych efektów graficznych przygotowanych przez twórców tytułu.
    Przy wybieraniu odpowiedniego produktu trzeba pamiętać, że dzisiaj najlepiej jest wybrać kartę ze złączem PCI Express. Na rynku dostępnych jest w dalszym ciągu sporo modeli przygotowanych do pracy w porcie AGP, ale są one przeznaczone do montażu głównie w starszych komputerach, które nie mają nowego złącza dla karty graficznej. Ponadto nie ma dostępnych wydajnych akceleratorów zgodnych z DirectX 10, które pracowałyby w starym złączu AGP - i prawdopodobnie już ich nie ujrzymy, jeśli wziąć pod uwagę, że w przyszłym roku zacząć pojawiać się pierwsze modele dla nowej magistrali PCI Express 2.0.


    Porównanie złączy kart graficznych. Na górze AGP, na dole - PCI Express
    Wiemy już, że do nowego komputera powinniśmy wyposażyć się w kartę PCI Express. Pozostaje skupić się na sprzętowych możliwościach układu graficznego. Tutaj różnice pomiędzy poszczególnymi układami są ogromne. Najszybsza karta graficzna, jaka bierze udział w naszym teście, przetwarza grafikę 3D kilkadziesiąt razy szybciej, niż karta najwolniejsza. Co więcej, na rynku mamy obecnie dostępne układy zgodne z interfejsem DirectX 9 (wykorzystującym jednostki cieniowania w wersji 3.0), ale także DirectX 10, który wprowadza obsługę jednostek cieniowania pikseli i wierzchołków w wersji 4.0. Dzisiaj powinniśmy już kupić kartę zgodną z DirectX 10. Przyczynia się do tego fakt, że na rynku pojawiło się ostatnio kilka głośnych tytułów (m.in. Bioshock) przygotowanych z myślą o nowym API. Trend będzie się oczywiście posuwał do przodu, a tylko karta obsługująca DirectX 10 będzie w stanie wyświetlić wszystkie efekty i szczegóły.
    Od tej reguły jest jednak jeden wyjątek. Karty zgodne z DirectX 10 z tzw. średniej półki cenowej (poniżej 600 złotych) nie zapewniają dobrej wydajności. Zarówno ATI, jak i NVIDIA przygotowały znacznie zubożone (w stosunku do szybszych wersji) układy, w których drastycznie ograniczono liczbę jednostek cieniowania (ich liczba decyduje o wydajności układu), a także zwężono szynę danych łączącą GPU z pamięcią. Efektem cięć w architekturze jest niska wydajność kart GeForce 8500, GeForce 8600 i konkurencyjnych akceleratorów Radeon HD 2400 i Radeon HD 2600. W takim wypadku w przedziałach cenowych poniżej 700 złotych lepszym wyjściem jest zainteresować się kartami poprzedniej generacji, które zapewnią wyższą wydajność, i zrezygnować z kilku graficznych fajerwerków na poczet komfortu gry. Mamy na myśli przede wszystkim karty z układami ATI Radeon X1950 i GeForce 7900.
    Typ zastosowanego chłodzenia

    Większość kart graficznych w swojej konstrukcji wykorzystuje wentylator chłodzący układ graficzny - mamy do czynienia z tzw. chłodzeniem aktywnym. Te modele pracują chłodniej od swoich bezgłośnych odpowiedników, ale kosztem wydzielanego hałasu. Przy zakupie trzeba więc przede wszystkim zwrócić uwagę na poziom generowanego hałasu wentylatora. Najlepiej kupić oczywiście jak najciszchą kartę. Wielu producentów zdecydowało się na wykorzystanie w swoich produktach systemów chłodzących projektowanych przez inne firmy, jakimi są np. Arctic Cooling i Zalman. Najczęściej są to właśnie modele pracujące najciszej.

    Karta graficzna chłodzona aktywnie - za pomocą małego wentylatora

    Na rynku dostępnych jest sporo kart graficznych z innym system chłodzenia - tzw. pasywnym, czyli skonstruowanym bez użycia wentylatora. Są to modele całkowicie bezgłośne, które zapewnią największy komfort pracy z komputerem. Niektórzy producenci instalują dwa radiatory na karcie graficznej: jeden z wierzchu, drugi od spodu. Oba radiatory łączą specjalną rurką ułatwiającą transport ciepła (tzw. ciepłowodem).
    Karta graficzna z rozbudowanym systemem chłodzenia pasywnego


    Mimo że większość kart ma moduły chłodzącej o jednoslotowej konstrukcji (karta nie zasłania sąsiednich gniazd rozszerzeń płyty głównej), ostatnio znaczna część akceleratorów sprzedawana jest ze sporymi gabarytowo elementami chłodzącymi. O ile rzadko duże rozmiary chłodzenia stanowią kłopot (płyty główne najczęściej mają po kilka portów danego typu), trzeba jednak uważać na wyjątkowo udziwnione konstrukcje. Czasem zdarza się, że rozbudowany system chłodzenia pasywnego znajdujący się na rewersie karty... uniemożliwia jej montaż w gnieździe PCI Express z powodu kolidowania z radiatorem procesora, mostka północnego chipsetu czy pamięci RAM.
    Zgodność z HDCP

    Ostatnim istotnym elementem jest zgodność karty z HDCP - zestawem mechanizmów pozwalających na kontrolę oraz zabezpieczenie przesyłanego w formie cyfrowej obrazu oraz dźwięku. Jeśli karta graficzna nie będzie wyposażona w dodatkowy układ zawierający klucze zabezpieczające film wideo w wysokiej rozdzielczości, nie będziemy w stanie wyświetlić go na ekranie z komputera. Na niektórych starszych kartach producenci instalowali dodatkowy układ zajmujący się szyfrowaniem HDCP, a dzisiaj kilka modeli ma już zintegrowaną w GPU jednostkę logiczną. Przed zakupem warto więc sprawdzić, czy dany model jest wyposażony w HDCP, czy też nie. Na szczęście większość producentów umieszcza stosowną informację na pudełkach produktów.

  2. Post #2
    Weteran
    Avatar MickenseN
    O użytkowniku

    Dołączył
    2757 dni temu
    Mieszka w
    Warszawa
    Wiek
    18
    Postów
    2,050
    Status
    Offline
    GeForce 8800 Ultra


    Najwyższa pora przyjrzeć się z bliska kartom graficznym, które poddaliśmy testom w naszym laboratorium. Zebraliśmy łącznie 125 modeli, opartych na wszystkich popularnych układach graficznych. Opis zaczniemy od kart najdroższych i najbardziej zaawansowanych.
    GeForce 8800 Ultra to układ wprowadzony na krótko przed premierą kości R600 (Radeon HD 2900 XT). Podobnie jak wszystkie modele producenta oznaczane w ten sposób (przyrostek "Ultra") na przestrzeni lat, to podkręcona wersja sztandarowego układu. Chip domyślnie taktowany jest zegarem 612 MHz, czyli o 6% szybciej, niż GeForce 8800 GTX (575 MHz). Wraz z prędkością rdzenia wzrosła również częstotliwość taktowania jednostek SPU - w GeForce 8800 Ultra wynosi dokładnie 1512 MHz (1350 MHz w 8800 GTX). Są to jedyne różnice między GeForce 8800 Ultra a GTX. GeForce 8800 Ultra produkowany jest w technologii 90 nm, identycznie jak 8800 GTX. Zalecana przez NVIDIĘ konfiguracja pamięci to 768 MB GDDR3 taktowanej zegarem 1080 MHz (efektywnie 2160 MHz). Dla przypomnienia, karty GeForce 8800 GTX sprzedawane są z pamięcią GDDR3 900 MHz (1800 MHz efektywnie).
    GeForce 8800 Ultra przeznaczony jest dla tych użytkowników, którzy zdecydowani są zapłacić każde pieniądze, by mieć w komputerze najszybszą kartę graficzną na rynku (na dziś dzień AMD nie przygotowało odpowiedzi w postaci konkurencyjnego układu).






    GeForce 8800 GTX
    Układ G80, który otrzymał handlową nazwę GeForce 8800 GTX (w najszybszej odmianie), to pierwszy w historii GPU zgodny z interfejsem DirectX 10. Wytwarzany jest w procesie technologicznym 90 nm i składa się z aż 681 milionów tranzystorów! To niemal dwukrotnie więcej od Radeona X1950 XTX i prawie 2,5 razy tyle, co w GeForce 7900 GTX. W układzie znalazło się 128 jednostek SP, które pracują z zegarem 1350 MHz. Sam układ graficzny pracuje z zegarem 575 MHz. Karty GeForce 8800 GTX wyposażone są w 768 MB pamięci GDDR3, połączonej z GPU szyną danych o szerokości 384 bitów, co przy efektywnym jej taktowaniu wynoszącym 1800 MHz daje przepustowość nieco ponad 84 GB/s.
    Wbrew temu, do czego większość użytkowników przywykła w przypadku najszybszych na rynku kart graficznych, GeForce 8800 GTX ma bardzo cichy system chłodzenia, który składa się z potężnych radiatorów i przedmuchującej je turbiny, usuwającej powietrze poza obudowę dzięki specjalnym wycięciom w blaszce mocującej. Warto pamiętać, że karty z GeForce 8800 GTX są pokaźne gabarytowo – mają 26,5 cm długości, co oznacza, że nie zmieszczą się do każdej obudowy. Przed zakupem warto upewnić się, czy karta będzie pasować do naszej jednostki.
    Jedną z nowości jest pojawienie się na karcie dwóch 6-pinowych złączy PCI Express – do karty podłączamy dwa kable zasilające.



    Karty referencyjne

    Spośród sześciu przetestowanych modeli, tylko dwa miały typowe dla GeForce 8800 GTX zegary pracy - produkty firm ASUS i Galaxy. Karty pracują z zegarami 575/1800 MHz i odróżniają się od siebie wyposażeniem i ceną. W zestawie z kartą Asusa otrzymujemy gry GTI Racing oraz Ghost Recon Advanced Warfighter, a karta Galaxy sprzedawana jest wyłącznie z niezbędnym okablowaniem, co wpływa korzystnie na jej cenę. Jeśli zależy Wam na możliwie taniej karcie graficznej z układem GeForce 8800 GTX, to produkt Galaxy będzie dobrym pomysłem.






  3. Post #3
    Weteran
    Avatar MickenseN
    O użytkowniku

    Dołączył
    2757 dni temu
    Mieszka w
    Warszawa
    Wiek
    18
    Postów
    2,050
    Status
    Offline
    Słowniczek pojęć


    W naszym artykule stosować będziemy wiele pojęć związanych z budową kart graficznych. Większość naszych czytelników powinna być już zaznajomiona z tymi pojęciami, jednak dla pozostałych zamieszczamy poniżej skrócony słowniczek. Jeśli czujecie się specjalistami w dziedzinie kart graficznych, możecie pominąć lekturę tej strony artykułu :-).
    AGP (Accelerated Graphics Port) – złącze komunikacyjne stworzone specjalnie na potrzeby kart graficznych. Jest znacznie szybsze od stosowanego w tym celu wcześniej złącza PCI. Obecnie AGP jest zastępowane przez nowsze i jeszcze szybsze złącze PCI Express.

    aktywny system chłodzenia – system chłodzenia składający się z radiatora i wentylatora. Jest stosunkowo wydajny, ale wentylator mniej lub bardziej hałasuje.

    artefakt – w przypadku kart graficznych pojęcia tego używa się na określenie błędu w wyświetlanym na ekranie monitora obrazie. Artefakty mogą przyjmować różne formy, losowo generowanych trójkątów, linii czy punktów, wielokątów lub rozmytych plam. Przyczyną ich powstawania mogą być błędy w sterownikach karty graficznej lub błędy w samej grze. Artefakty pojawiają się także przy podkręcaniu kart graficznych – gdy ustawimy zbyt wysokie taktowanie układu graficznego bądź pamięci.

    benchmark – pojęcie stosowane najczęściej względem programu, który mierzy wydajność komputera (lub któregoś z jego komponentów). Benchmarki dzielimy na
    syntetyczne, których jedynym zadaniem jest mierzenie wydajności (nie służą do niczego innego) oraz benchmarki rzeczywiste (real-world), zwane też aplikacyjnymi, które przy mierzeniu wydajności wykorzystują zwykłe gry lub programy.

    BGA (Ball Grid Array) – nowoczesny typ obudowy układów scalonych (kości pamięci, a także układów graficznych), gdzie styki układu umieszczone są pod spodem i mają postać malutkich, metalowych kuleczek. Kości pamięci DDR2 i GDDR3 produkowane są wyłącznie w obudowach typu BGA.




    Kość pamięci typu GDDR3 w obudowie BGA

    blaszka mocująca (potocznie "śledź") – metalowa blaszka przykręcona do laminatu karty graficznej. Blaszka mocująca jest jedynym elementem karty graficznej, który dostępny jest z zewnątrz obudowy komputera. Z tego też względu na blaszce mocującej umieszczone są gniazda wejściowe i wyjściowe, w tym złącza monitorowe D-Sub i DVI, a także gniazda TV Out. Blaszka styka się z obudową komputera i zalecane jest przykręcenie jej śrubką, tak by karta nie wysunęła się z gniazda AGP (lub PCI Express).

    ciepłowód (ang. heatpipe) – specjalna rurka służąca do transportu ciepła. Jej wnętrze jest porowate i wypełnione specjalną cieczą, wrzącą w bardzo niskiej temperaturze (rzędu 30°C!). Gdy podgrzejemy jeden z końców rurki, ciecz przechodzi w stan gazowy. W tej postaci przemieszcza się do drugiego końca rurki, transportując jednocześnie ciepło. Na drugim, chłodniejszym końcu rurki gaz się skrapla (i oddaje ciepło) i w płynnej postaci znów wraca na początek rurki. Ciepłowody umożliwiają bardzo efektywny transport ciepła pomiędzy dwoma radiatorami, które mogą być umieszczone np. z wierzchu i od spodu karty graficznej.

    CRT (Cathode Ray Tube) – lampa kineskopowa. Popularny typ wyświetlacza stosowany w telewizorach i monitorach starego typu (tzw. kineskopowych).

    DirectX – interfejs programowania aplikacji (Application Programming Interface) stworzony przez Microsoft. Praktycznie wszystkie gry dla systemu Windows tworzone są obecnie z wykorzystaniem bibliotek DirectX.

    DVI (Digital Video Interface) – złącze służące do przesyłania danych o obrazie. Dostępne w odmianach DVI-I (łączy w sobie cechy złącza analogowego i cyfrowego) oraz DVI-D (udostępnia jedynie cyfrowy tryb pracy). Na kartach graficznych stosuje się praktycznie wyłącznie złącze typu DVI-I. Pisząc w tekście DVI, będziemy mieć na myśli zawsze gniazdo typu DVI-I.

    dekoder wideo – układ przetwarzający sygnał wideo z postaci analogowej na cyfrową. Układ dekodera wideo znajdziemy na kartach wyposażonych w wejście wideo (Video In).

    filtrowanie anizotropowe (anisotropic filtering) – metoda filtrowania tekstur znacznie poprawiająca ich wyrazistość, zwłaszcza gdy są oddalone od obserwatora lub nałożone na powierzchnie, które są mocno nachylone względem płaszczyzny ekranu monitora. Filtrowanie anizotropowe pozwala znacznie poprawić jakość generowanego obrazu kosztem niedużego spadku szybkości generowania kolejnych klatek animacji. Dostępne są różne stopnie filtrowania anizotropowego, 2X, 4X, 8X czy 16X. Im wyższy stopień tym lepsza jakość obrazu. Różnica między trybami 8X a 16X jest prawie niedostrzegalna, dlatego w testach wydajności stosujemy tryb AF 8X (Anisotropic Filtering 8X).

    FPS (od Frames Per Second, czyli klatki na sekundę) – w przypadku kart graficznych miara określająca szybkość generowania animacji. Im wyższa, tym lepiej. Aby animacja odbierana była jak film (a nie "pokaz slajdów") musi być tworzona z szybkością przynajmniej 30 FPS (klatek na sekundę). Jeśli wynik pomiaru wydajności to np. 40 FPS, niekoniecznie oznacza to, że animacja była płynna podczas przeprowadzania pomiaru. Benchmarki podają bowiem średnią wartość FPS, która czasem może spadać do 10 FPS, a za chwilę sięgać 100 FPS. Gra działa płynnie dopiero wtedy, gdy wartość FPS nigdy nie schodzi poniżej 25-30 FPS (inaczej mówiąc, minimalna wartość FPS przekracza 25).

    Geometry Shader – wyspecjalizowana, programowalna jednostka układu graficznego odpowiedzialna za przekształcenia geometryczne, jak np. ruch włosów czy źdźbeł trawy. Obsługę jednostki wprowadza pakiet DirectX 10.

    GPU (Graphics Processing Unit) – wprowadzona przez firmę NVIDIA (przy okazji premiery układu GeForce 256) nazwa dla układu graficznego. ATI stosuje własną nazwę – VPU (Visual Processing Unit). Obecnie popularniejsze jest pojęcie GPU i stosuje się go względem zarówno układów graficznych NVIDIA, jak i ATI.

    HDTV (High Definition Television) – telewizja wysokiej rozdzielczości. Umożliwia oglądanie programów telewizyjnych w rozdzielczości dochodzącej do 1920x1080 punktów, a więc znacznie przewyższającej typową rozdzielczość sygnału wizyjnego PAL (768x576 punktów) czy NTSC (640x480 punktów). W Polsce telewizory HDTV są jeszcze trudno dostępne, a ich ceny bardzo wysokie. W dodatku polskie stacje telewizyjne nie nadają jeszcze programów HDTV. Niemniej większość sprzedawanych obecnie kart graficznych umożliwia wyprowadzenie sygnału wideo w formacie HDTV.

    laminat – płytka składająca się z wielu sklejonych warstw. W przypadku kart graficznych laminat to ich płytka drukowana.
    LCD (Liquid Crystal Display) – wyświetlacz ciekłokrystaliczny.

    modowanie – popularne na forach internetowych określenie na modyfikację (np. karty graficznej) na lepszy model. Modowanie polega najczęściej na programową lub sprzętową ingerencję w konstrukcję karty, której celem jest odblokowanie dodatkowych (domyślnie zablokowanych) jednostek układu graficznego. W efekcie modowania wzrasta wydajność karty graficznej. Modowanie obejmuje także procesy mające na celu zwiększenie wartości napięcia zasilającego układ graficzny czy pamięci (co w efekcie wspomaga podkręcanie).

    OpenGL – interfejs programowania aplikacji stworzony przez konsorcjum kilku dużych firm, tzw. OpenGL ARB (Architecture Review Board). W skład OpenGL ARB wchodzą m.in. firmy Silicon Graphics, 3Dlabs, Intel, IBM, Microsoft, NVIDIA, Evans & Sutherland czy Hewlett-Packard. Interfejs OpenGL wykorzystywany jest głównie przy tworzeniu profesjonalnych programów 3D, znacznie rzadziej do gier. Jedną z nielicznych firm wykorzystujących interfejs OpenGL jest id Software, twórcy serii gier Quake czy Doom.

    opóźnienia pamięci (ang. timing) – zestaw parametrów pamięci RAM określających liczbę cykli zegarowych, jakie muszą upłynąć od wydania polecenia do wykonania tego polecenia (np. od wydania rozkazu zaadresowania komórki do uczynienia tej komórki aktywną). Im krótsze timingi (opóźnienia), czyli im mniej cykli zegarowych musi upłynąć, tym szybciej wydobędziemy potrzebne dane z komórek pamięci. Lepsze pamięci potrafią pracować z krótszymi (ostrzejszymi) timingami, co zapewnia im wyższą wydajność. Popularną praktyką wśród producentów kart graficznych jest instalowanie 256 MB pamięci o luźniejszych (dłuższych) timingach zamiast 128 MB szybkiej pamięci o krótkich timingach. Tak powstała karta jest wolniejsza od wersji 128 MB, ale łatwiej jest ją sprzedać osobom mniej obeznanym z komputerami.

    pasywny system chłodzenia – system chłodzenia składający się wyłącznie z radiatora – nie zawiera wiatraczka. Jego efektywność nie jest tak duża jak systemów z wiatraczkiem, ale zaletą jest brak jakiegokolwiek hałasu.

    PCI Express – szeregowa magistrala danych, przygotowana specjalnie z myślą o kartach graficznych. PCI Express jest zdecydowanie bardziej elastyczna i wydajniejsza od swoich poprzedników (AGP, PCI). Najprostsza wersja (z jedną parą linii sygnałowych) magistrali PCI Express oferuje przepływność na poziomie 266 MB/s, a więc dwukrotnie większą aniżeli w przypadku starego PCI. Zaś bardziej zaawansowane wersje z dwoma, czterema, ośmioma, a nawet szesnastoma parami dwukierunkowych linii sygnałowych (transmisja danych może odbywać się w obie strony jednocześnie) umożliwią transmisję danych z szybkością przekraczającą łącznie 8 GB/s.

    Piksel – pojedynczy punkt na ekranie monitora.

    Pixel Shader – zaawansowana, programowalna jednostka układu graficznego odpowiadająca za wyliczanie kolorów punktów na ekranie. Na wejściu jednostka otrzymuje dane na temat koloru punktu otrzymane w wyniku próbkowania tekstury. Jednostka wykonuje specjalny program (tzw. kod Pixel Shadera), w wyniku którego otrzymuje kolor wyjściowy punktu.

    podkręcanie (overclocking) – podnoszenie częstotliwości zegara taktującego układ graficzny czy pamięci na karcie graficznej. W efekcie wzrasta jej wydajność.

    Potok renderingu – zestaw procesów, jakie potrzebne są na to, by wyświetlić na ekranie komputera trójwymiarową scenę. Potok renderingu obejmuje takie procesy, jak transformacje geometryczne, wycinanie, rzutowanie i rasteryzację.

    Potok renderujący – zestaw jednostek układu graficznego, którego zadaniem jest wyliczenie koloru piksela na ekranie. Obejmuje m.in. jednostki Vertex Shader, Pixel Shader czy mapujące tekstury (Texture Mapping Unit). Wynikiem pracy każdego potoku renderującego jest jeden punkt o określonym kolorze i określonych współrzędnych.

    radiator – metalowy element ułatwiający odprowadzanie ciepła do powietrza. Im większa powierzchnia radiatora, tym łatwiej będzie mu oddawać ciepło. W tym celu radiatory zawierają dziesiątki płaskich płytek (żeberek), które mają zwiększyć powierzchnię oddawania ciepła.

    RAMDAC (Random Access Memory Digital to Analog Converter) – specjalny przetwornik pobierający dane o obrazie z pamięci lokalnej karty graficznej, konwertujący je na postać analogową i wysyłający na analogowe wyjście monitorowe (D-Sub). Niegdyś na kartach graficznych przetworniki RAMDAC miały postać oddzielnych układów, dzisiaj są zintegrowane w strukturze krzemowej wszystkich produkowanych obecnie układów graficznych. Obecnie przetworniki RAMDAC integrowane w nowoczesnych układach graficznych pracują z częstotliwością 400 MHz (rzadziej 350 MHz). Tak wysoka częstotliwość umożliwia wyświetlenie obrazu o rozdzielczości dochodzącej do 2048x1536 punktów przy odświeżaniu na poziomie 85 Hz.

    rendering – pojęcie, którym określa się cały proces generowania grafiki trójwymiarowej.

    Streaming Processor (SP) – 32-bitowa skalarna jednostka zmiennoprzecinkowa, wyspecjalizowana we wszystkich operacjach cieniowania, które wcześniej realizowały osobne jednostki (Pixel i Vertex Shader). Procesory strumieniowe zazwyczaj są taktowane osobnym zegarem, który jest wyższy niż zegar pracy GPU.

    system chłodzenia – zestaw elementów mający na celu obniżenie temperatury np. układu graficznego czy kości pamięci. Składa się najczęściej z radiatora, radiatora ze zintegrowanym wiatraczkiem lub (rzadziej) bloczku wodnego.

    TFT (od Thin Film Transistor) – tranzystor cienkowarstwowy. Pojęcie TFT stosuje się względem wyświetlaczy wykorzystujących pojedynczą warstwę elektrod utworzonych z tranzystorów TFT. Większość sprzedawanych

    obecnie monitorów ciekłokrystalicznych wykorzystuje panele TFT.



    Struktura panelu TFT

    TSOP (Thin Small Outline Package) – typ obudowy układów scalonych (np. pamięci DRAM na kartach graficznych). Ma postać prostokątnych układów o nóżkach przy dłuższych krawędziach chipu.



    Kość pamięci w obudowie TSOP

    Vertex Shader – jednostka układu graficznego odpowiadająca za wyliczenie położenia wierzchołków wielokątów w przestrzeni. Podobnie jak Pixel Shader jest programowalna i potrafi wykonywać zaawansowane programy zwane "kodem Vertex Shadera" (Vertex Shader code). Jednostka Vertex Shader zastąpiła stosowaną wcześniej jednostkę T&L (Transformation & Lighting Engine).

    wygładzanie krawędzi (ang. antialiasing) – taka metoda generowania obrazu, która – wykorzystując niedoskonałość oka ludzkiego – stara się wyeliminować charakterystyczne dla komputerów "schodki" linii ukośnych. Im wyższy stopień wygładzania krawędzi, tym lepiej (dostępne stopnie to np. 2X, 4X, 6X, 8X). Wygładzanie krawędzi znacznie spowalnia proces renderowania grafiki – przy wygładzaniu 4X średnio dwukrotnie.

    zunifikowana architektura – termin odnoszący się do architektury najnowszych układów graficznych (rodziny GeForce 8, Radeon HD 2000), gdzie zrezygnowano z implementacji oddzielnych jednostek zajmujących się przekształcaniem pikseli i wierzchołków. W ich miejsce wprowadzono jednostki SP ogólnego przeznacznia, które wykonują kod zarówno pixel- jak i vertex shaderów.


  4. Post #4
    Weteran
    Avatar MickenseN
    O użytkowniku

    Dołączył
    2757 dni temu
    Mieszka w
    Warszawa
    Wiek
    18
    Postów
    2,050
    Status
    Offline
    Radeon HD 2900 XT




    Radeon HD 2900 XT to długo wyczekiwany układ ATI, znany wcześniej pod nazwą kodową R600. Pierwsze przeciekające do internetu informacje prognozowały ogromną wydajność układu – 320 jednostek cieniowania i 512-bitowy kontroler pamięci o pierścieniowej architekturze podwajającej wewnętrznie przepustowość magistrali danych sugerowały, że będziemy mieć do czynienia z prawdziwym potworem. Po premierze układu emocje jednak opadły. Okazało się, że Radeon HD 2900 XT jest konkurentem „tylko” dla GeForce 8800 GTS (czyli początek segmentu "high end"). Należy przy tym zaznaczyć, że jest to bardzo dobra konkurencja – zarówno pod względem osiągów w testach i grach, jak i ceny.
    Układ składa się z 64 jednostek SPU, przy czym taka jednostka w Radeonie HD 2900 XT składa się z pięciu jednostek obliczeniowych, realizujących podstawowe operacje dodawania i mnożenia. Jedna z nich przystosowana jest także do bardziej złożonych operacji. Z tego powodu przy opisywaniu układu R600 należy zapomnieć o marketingowych 320 jednostkach cieniowania, ponieważ chip jest w stanie przetwarzać nie więcej niż 64 shadery. Układ zawiera 16 jednostek teksturujących, czyli podobnie jak starszy model R580 (Radeon X1950 XTX).
    Układ graficzny działa z częstotliwością 743 MHz, a towarzysząca mu pamięć (512 MB GDDR3) pracuje z częstotliwością rzeczywistą 828 MHz (1,66 GHz efektywnie), co przy 512-bitowej szynie danych gwarantuje przepustowość na poziomie 104 GB/s (czyli trochę więcej, niż nawet w GeForce 8800 Ultra).
    Karta zawiera zintegrowany kontroler HD Audio (5.1) i udostępnia gniazdo DVI o funkcjonalności HDMI (którym wyprowadzany jest i obraz, i dźwięk) za pomocą specjalnej przejściówki dodawanej do każdego akceleratora.


  5. Post #5
    Weteran
    Avatar MickenseN
    O użytkowniku

    Dołączył
    2757 dni temu
    Mieszka w
    Warszawa
    Wiek
    18
    Postów
    2,050
    Status
    Offline
    Radeon HD 2600 Pro

    Radeon HD 2600 Pro to, jak nazwa sugeruje, wolniejsza i tańsza wersja układu Radeon HD 2600 XT. Kość ma identyczną architekturę, jak starszy brat, z 24 jednostkami SP, 8 jednostkami TMU (dwie grupy modułów adresujących tekstury) i 128-bitową magistralą pamięci. Zmianie uległo tylko taktowanie układu graficznego i pamięci – 600 MHz w pierwszym przypadku i tylko 800 MHz efektywnie dla pamięci (tym razem DDR2). Tak przynajmniej wyglądają parametry sugerowane przez ATI. W rzeczywistości na rynku można znaleźć również karty Radeon HD 2600 Pro z pamięciami GDDR3 o częstotliwości 1400 MHz. Te ostatnie karty od modelu Radeon HD 2600 XT DDR3 różnią się tylko taktowaniem rdzenia – 600 zamiast 800 MHz.
    HIS Radeon HD 2600 Pro IceQ Turbo

    Karta HIS nie należy do typowych przedstawicieli modeli z Radeonem HD 2600 Pro. Taktowanie układu graficznego zwiększono do 648 MHz, a pamięci DDR2 (512 MB) pracują z częstotliwością efektywną 1044 MHz. Karta jest chłodzona przez dwuslotowy system chłodzenia IceQ, który stanowi znak rozpoznawczy dla modeli tego producenta. Chłodzenie jest ciche, a ciepłe powietrze z żeberek radiatora trafia bezpośrednio poza obudowę komputera.
    Do karty producent dodaje kupon umożliwiający pobranie za darmo z internetu Half-Life 2: Lost Coast, Half-Life 2: Deathmatch. Na wyposażeniu karty znajdzie się również przejściówka z DVI na HDMI (nieobecna na zdjęciach).





    GeForce 7300 GT


    Układ nosi nazwę kodową G73 – taką samą, jak znacznie szybsi bracia z serii GeForce 7600. Procesor ma 8 jednostek Pixel Shader i 4 jednostki Vertex Shader. GPU, taktowany zegarem 400 MHz, komunikuje się z pamięciami za pomocą 128-bitowej magistrali danych. Na kartach typowo instaluje się 256 MB pamięci DDR2 o prędkości efektywnej 800 MHz.
    GeForce 7300 GT raczej niewiele ma wspólnego z GeForce 7300 GS, który – mimo iż jest nieco wyżej taktowany – dysponuje dwukrotnie mniejszą liczbą jednostek cieniowania pikseli i wierzchołków, a także o połowę węższą szyną danych do pamięci. Wszystko to przekłada się oczywiście na znacznie wyższą wydajność wersji 7300 GT.







  6. Post #6
    Weteran
    Avatar MickenseN
    O użytkowniku

    Dołączył
    2757 dni temu
    Mieszka w
    Warszawa
    Wiek
    18
    Postów
    2,050
    Status
    Offline
    Radeon X1950 XTX


    Radeon X1950 XTX nie jest pod żadnym pozorem układem rewolucyjnym - to tylko i wyłącznie odświeżona wersja chipu X1900 XTX. To wciąż ten sam rdzeń R580 z 48 jednostkami cieniującymi piksele i 8 jednostkami cieniującymi wierzchołki. Co więcej, również taktowanie układu nie uległo zmianie - nadal wynosi 650 MHz, czyli dokładnie tyle samo, ile w przypadku Radeona X1900 XTX.
    Radeon X1950 jest za to przystosowany do pracy z nowym rodzajem pamięci - GDDR4. GDDR4 mają w założeniach osiągnąć wyższą częstotliwość pracy przy niższym poborze mocy. W architekturze pamięci poczyniono kilka zmian, dzięki którym udało się zrealizować postawione cele - układy do poprawnej pracy wymagają o 30% mniej mocy i w teorii mogą pracować z zegarem rzeczywistym 1,6 GHz (3,2 GHz efektywnie). Kartę Radeon X1950 XTX wyposażono w pamięci GDDR4 taktowane zegarem 2 GHz. Radeon X1900 XTX pracuje natomiast z pamięciami GDDR3 o prędkości 1550 MHz.



    Radeon X1950 XT

    Radeon X1950 XT to tańsza odmiana Radeona X1950 XTX. Układ udostępnia 48 jednostek cieniowania pikseli i 8 jednostek cieniujących wierzchołki - architektura GPU jest zatem identyczna, jak w szybszej wersji. Różnice sprowadzają się do taktowania układu graficznego - 625 MHz (o 25 MHz mniej) - i pamięci - 1800 MHz efektywnie (o 200 MHz mniej). Ze względu na niższą prędkość pracy pamięci, producenci na kartach Radeon X1950 XT najczęściej montują tańsze pamięci GDDR3 (Radeon X1950 XTX ma pamięci GDDR4).



  7. Post #7
    Weteran
    Avatar MickenseN
    O użytkowniku

    Dołączył
    2757 dni temu
    Mieszka w
    Warszawa
    Wiek
    18
    Postów
    2,050
    Status
    Offline
    Radeon X850 XT Platinum Edition


    Radeon X850 to tylko i wyłącznie odświeżona wersja chipu X800. Różnice są mniej więcej takie same, jak między układami Radeon 9800 PRO i Radeon 9800 XT. X850 to w rzeczywistości układ X800 pozbawiony znalezionych błędów, któremu ATI podbiła taktowanie o 20 MHz. Radeon X850 XT Platinum Edition pracuje z częstotliwością 540 MHz - zaledwie o 20 MHz więcej, niż RADEON X800 XT Platinum Edition. X850 ma także lekko poprawiony system wewnętrznej kontroli temperatury układu.
    Układ nadal produkowany jest w technologii 0,13 mikrona, obraz trójwymiarowy generuje posługując się 16 niezależnymi potokami renderującymi, z których każdy nakłada tekstury przy pomocy pojedynczej jednostki TMU. W każdym potoku osadzona jest jednostka przetwarzająca kolor pikseli zgodna ze specyfikacją Pixel Shader 2.0b. Przed modułem teksturującym w układzie X850 zintegrowano sześć procesorów przetwarzających geometrię, zgodnych ze specyfikacją Vertex Shader 2.0. RADEON X850 nie jest zatem zgodny ze specyfikacją Shader Model 3.0, obejmującą jednostki Pixel Shader 3.0 i Vertex Shader 3.0.
    Radeon X850 XT Platinum Edition

    Dla porównania przetestowaliśmy także najszybszą kartę ATI zgodną ze specyfikacją Shader Model 2.0. Jest to referencyjny model ATI. Karta "zasłynęła" dzięki wyższej wydajności od ówczesnego rywala, GeForce 6800 Ultra, a także... dzięki niechlubnemu systemowi chłodzenia, który nadał jej przydomek "odkurzacz" (pozdrowienia dla GeForce FX 5800 Ultra ;-)).



    Radeon X800 XT Platinum Edition


    Radeon X800 XT to nazwa handlowa dla układu graficznego znanego dotychczas jako R420. Jest to układ o 16 potokach renderujących (przetwarza zatem do 16 pikseli w cyklu zegara), o jednej jednostce mapującej tekstury w potoku. Dla porównania, jego poprzednik, Radeon 9800 XT miał tylko 8 potoków renderujących, też z jedną jednostką TMU. Układ udostępnia jednostki cieniowania pikseli zgodne ze specyfikacją Pixel Shader 2.0 oraz jednostki cieniowania wierzchołków zgodne ze specyfikacją Vertex Shader 2.0.
    ASUS AX800XT Platinum

    Karta ASUS AX800XT Platinum ma 256 MB pamięci GDDR3. Jej taktowanie ustalono na poziomie 520 MHz dla układu graficznego i 1120 MHz efektywnie dla pamięci. Karta na pierwszy rzut oka przypomina starego Radeona 9800 XT. Obie karty mają dość podobny system chłodznia, który w przypadku X800 jest mniejszy. Nie przykrywa on pamięci, które są chłodzone w przypadku 9800 XT. Na karcie obecne są kości pamięci GDDR3 Samsunga o czasie dostępu 1,6 ns






  8. Post #8
    Weteran
    Avatar MickenseN
    O użytkowniku

    Dołączył
    2757 dni temu
    Mieszka w
    Warszawa
    Wiek
    18
    Postów
    2,050
    Status
    Offline
    GeForce 7300 LE





    GeForce 7300 LE to niżej taktowana odmiana układu 7300 GS. Chip wyposażony jest w cztery jednostki Pixel Shader i udostępnia dwie jednostki Vertex Shader. Magistrala pamięci ma szerokość 64 bitów. Taktowanie układu zmniejszono w tej wersji do 450 MHz (o 100 MHz niżej niż w 7300 GS), a pamięci pracują z zegarem efektywnym 666 MHz (800 MHz w 7300 GS).
    MSI NX7300LE-TD256E

    Karta MSI działa z zalecanymi przez NVIDIĘ zegarami - 450 MHz dla GPU i 648 MHz dla pamięci. Akcelerator ma niski profil i niewielki system chłodzenia, schładzający także moduły pamięci DDR2. Jak można się spodziewać, karta nie należy do demonów szybkości, ale dobrze sprawdzi się w innych zastosowaniach, jak prace biurowe czy dekodowanie filmów. W zestawie otrzymujemy tylko okablowanie i sterowniki.



  9. Post #9
    Weteran
    Avatar MickenseN
    O użytkowniku

    Dołączył
    2757 dni temu
    Mieszka w
    Warszawa
    Wiek
    18
    Postów
    2,050
    Status
    Offline
    GeForce 7600 GS


    GeForce 7600 GS to najmłodszy członek rodziny układów GeForce 7. Od GeForce 7600 GT odróżnia go jedynie taktowanie - 400 MHz dla układu graficznego i 800 MHz (efektywnie) dla pamięci. Przypomnijmy, model 7600 GT pracuje z zegarami 560/1400 MHz. Różnica wydajności pomiędzy tymi układami będzie zatem bardzo duża. W związku z dużo niższym taktowaniem pamięci, producenci na kartach GeForce 7600 GS będą montować raczej pamięci DDR2 w miejsce modułów GDDR3 obecnych na kartach GeForce 7600 GT. W sklepach można jednak znaleźć wiele kart GeForce 7600 GS z pamięciami DDR3 o taktowaniu równym 1400 MHz, co oznacza mniej więcej tyle, że taką kartę można w prosty sposób przerobić na droższy model (przez podkręcenie rdzenia graficznego).

    Gigabyte GV-NX76G256D-RH

    Karta Gigabyte działa z niemal identycznymi zegarami, jak referencyjne karty GeForce 7600 GS. Jedyną zmianą jest podwyższone do 450 MHz taktowanie układu graficznego. Karta ma 256 MB pamięci DDR2 o zegarze efektywnym 800 MHz i chłodzona jest przez bezgłośny moduł chłodzący, składający się z radiatora z jednym przewodem cieplnym (wspomaganym dodatkowo przez kilka alumuniowych blaszek).



    ASUS EN7600GS TOP

    ASUS EN7600GS TOP ma znacznie podwyższone zegary pracy. Producent podkręcił GPU aż do 600 MHz (to o 40 MHz więcej niż w GeForce 7600 GT) i zastosował pamięci GDDR3 o częstotliwości efektywnej 1400 MHz. Wiele do życzenia pozostawia natomiast system chłodzenia karty, który nie należy do cichych.





  10. Post #10
    Weteran
    Avatar MickenseN
    O użytkowniku

    Dołączył
    2757 dni temu
    Mieszka w
    Warszawa
    Wiek
    18
    Postów
    2,050
    Status
    Offline
    Radeon HD 2400 Pro




    Wersja Pro układu Radeon HD 2400 dysponuje bardzo niską wydajnością w przetwarzaniu grafiki 3D, ale jest to produkt przeznaczony dla osób, które chcą wyposażyć komputer w kartę, która zajmie się dekodowaniem filmów HD. Układ cechuje identyczna organizacja architektury, ale różni się od wersji XT taktowaniem. GPU spowolniono w tym przypadku do 525 MHz (z 700 MHz w modelu XT), a pamięć pracuje z częstotliwością 800 MHz (na ogół jest to 256 MB DDR2). Ze względu na bardzo niskie zapotrzebowanie na energię, karty Radeon HD 2400 Pro na ogół wyposażone są w pasywny system chłodzenia.
    HIS Radeon HD 2400 Pro

    Przetestowaliśmy tylko jedną kartę z układem Radeon HD 2400 Pro - model marki HIS. Karta z referencyjnymi zegarami (dokładnie: 520 MHz dla GPU i 792 MHz efektywnie dla pamięci) i jest wyposażona w 256 MB pamięci DDR2. System chłodzenia karty to tradycyjny radiator ze zintegrowanym wentylatorem (cichym). Wyposażenie karty obejmuje niezbędne okablowanie i płytę ze sterownikami.




  11. Post #11
    Weteran
    Avatar MickenseN
    O użytkowniku

    Dołączył
    2757 dni temu
    Mieszka w
    Warszawa
    Wiek
    18
    Postów
    2,050
    Status
    Offline
    Radeon X1950 Pro


    Radeon X1950 Pro to następca modelu X1900 GT. Specyfikacja techniczna obydwu układów jest podobna: Radeona X1950 Pro wyposażono w 36 jednostek pixel shader, 8 jednostek vertex shader i 256-bitową szynę danych do pamięci. Procesor graficzny wykorzystuje jednak zupełnie inny rdzeń o nazwie kodowej RV570. Dla przypomnienia, Radeon X1900 GT bazuje na rdzeniu R580 z zablokowanymi lub uszkodzonymi potokami. RV570 to natomiast układ, który od samego początku ma 36 jednostek Pixel Shader, a co za tym idzie - mniejszą powierzchnię i liczbę tranzystorów (około 330 milionów). W następstwie powyższych zmian zmniejszeniu uległy również koszty produkcji, dzięki czemu Radeon X1950 Pro będzie tańszy od X1900 GT. Taktowanie układu graficznego wynosi 575 MHz, czyli tak samo jak w modelu X1900 GT. Zmianie uległa częstotliwość pracy pamięci - wynosi teraz 1380 MHz efektywnie, czyli o 180 MHz więcej.
    Do opisanych powyżej zmian w budowie rdzenia należy doliczyć jeszcze jedną: RV570 zawiera zintegrowany silnik składający (compositing engine), udostępniając tym samym natywną obsługę CrossFire (bez konieczności posiadania specjalnej karty CrossFire Edition i łączenia kart zewnętrznym kablem).





    Do kart referencyjnych zaliczyliśmy modele o zbliżonym do zaleceń ATI taktowaniu GPU i pamięci i z 256 MB pamięci lokalnej. Pomijając niewielkie różnice wynikające z odmiennego taktowania (najwyższe ma model PowerColor Radeon X1950 Pro), karty odróżnia od siebie przede wszystkim typ zastosowanego chłodzenia i wyposażenie.
    Model Sapphire X1950 PRO to jedyna karta z referencyjnym, jednoslotowym systemem chłodzenia. Chłodzenie to jest niestety momentami dość głośne, dlatego ten model - jako jeden z najtańszych - polecamy tylko tym użytkownikom, którzy nie mogą sobie pozwolić na wydanie większej ilości pieniędzy. Karta Gigabyte GV-RX195P256D-RH wyposażona jest już w moduł chłodzący firmy Zalman, który ma postać wachlarza, dzięki czemu wentylator chłodzi także powierzchnię laminatu (i pamięci). Ciekawy, dwuslotowy system chłodzenia ma karta MSI RX1950PRO-T2D256E - przypomina on w swojej konstrukcji chłodzenie IceQ znane z kart HIS. Gdyby tego było mało, PowerColor Radeon X1950 Pro ma chłodzenie Accelero X2 firmy Arctic Cooling, a model z przyrostkiem SCS3 jest chłodzony pasywnie - przez ogromny radiator z ciepłowodami. Tak ogromna różnorodność robi wrażenie!
    Pod względem wyposażenia dodatkowego wyróżniają się dwie karty - MSI i Gigabyte. Do pierwszej dołączona jest gra TOCA Race Driver 3, druga zawiera w zestawie polską grę Call of Juarez.

  12. Post #12
    Weteran
    Avatar MickenseN
    O użytkowniku

    Dołączył
    2757 dni temu
    Mieszka w
    Warszawa
    Wiek
    18
    Postów
    2,050
    Status
    Offline
    Radeon HD 2400 XT


    Układ składa się ze 180 milionów tranzystorów i wytwarzany jest w wymiarze technologicznym 65 nm. W architekturze układu widzimy zaledwie 8 SPU i jedną jednostkę tekstur. Interfejs pamięci w tej wersji chipu został jeszcze bardziej zwężony w stosunku do wersji Radeon HD 2900 (512 bitów) i HD 2600 (128 bitów) - do 64 bitów. Układ nie jest demonem szybkości, ale jego zaletą mają być głównie pełna zgodność z DirectX 10 i bardzo atrakcyjna cena – analogicznie, jak w przypadku kart GeForce 8400 GS. W wersji HD 2400 XT GPU pracuje z zegarem 700 MHz, a pamięć - 800 MHz efektywnie.
    Radeon HD 2400 XT

    Jedynym egzemplarzem karty z układem Radeon HD 2400 XT jest referencyjny produkt ATI, który nie jest dostępny w sprzedaży. Karta pracuje (oczywiście) z domyślnymi zegarami GPU i pamięci. Akcelerator nie potrzebuje dodatkowego zasilania - całą potrzebną energię pobiera z portu PCI Express x16. Chłodzenie tego modelu jest jednoslotowe, a zintegrowany z radiatorem wiatrak należy do cichych.





  13. Post #13
    Weteran
    Avatar MickenseN
    O użytkowniku

    Dołączył
    2757 dni temu
    Mieszka w
    Warszawa
    Wiek
    18
    Postów
    2,050
    Status
    Offline
    GeForce 8400 GS


    GeForce 8400 GS, z racji ograniczonej wydajności, przeznaczony jest do komputerów biurowych. Architektura układu jest niemal identyczna z GeForce 8500 GT; układ udostępnia 16 jednostek SP i 4 jednostki ROP. Różnice pomiędzy nimi dotyczą przede wszystkim przepustowości zastosowanej pamięci. W kartach 8500 GT mamy szynę o szerokości 128 bitów, podczas gdy w tanim 8400 GS znalazła się magistrala 64-bitowa, zapewniająca dwukrotnie mniejszą przepływność danych.
    GeForce 8400 GS jest w pełni sprzętowo zgodny z DirectX 10, oferując wszystkie funkcje przetwarzania grafiki nowego interfejsu, lecz w tym przypadku trudno uznać to za ogromną zaletę, bowiem przypuszczalnie każdy nowy tytuł będzie działał na takiej karcie bardzo ślamazarnie. Układ oferuje jednak sprzętowy dekoder wideo, PureVideo HD, który zapewni płynne odtwarzanie filmów wysokiej rozdzielczości (z nośników HD DVD czy Blu-ray).
    Taktowanie dla GeForce 8400 GS wynosi 450 MHz dla GPU i 800 MHz efektywnie dla pamięci (256 MB DDR2).
    Zotac GeForce 8400 GS

    Jedyny dostarczony do testu model GeForce 8400 GS pochodzi od firmy Zotac. Karta pracuje z referencyjnymi zegarami i jest chłodzona całkowicie bezgłośnie przez niewielki radiator. Na karcie znalazł się dodatkowy kontroler dźwiękowy i gniazdo DVI o funkcjonalności HDMI. Wraz z kartą otrzymujemy także przejściówkę z DVI na HDMI. Produkt raczej nie sprawdzi się w grach nowej generacji, ale świetnie nada się do komputera domowego, gdzie na pierwszym miejscu są inne zastosowania (np. odtwarzanie filmów).




  14. Post #14
    Weteran
    Avatar MickenseN
    O użytkowniku

    Dołączył
    2757 dni temu
    Mieszka w
    Warszawa
    Wiek
    18
    Postów
    2,050
    Status
    Offline
    GeForce 8600 GT


    GeForce 8600 GT to wolniejsza odmiana układu 8600 GTS. Kość charakteryzuje się identyczną organizacją modułów układu, udostępniając 32 jednostki SP zajmujące się obliczeniami shaderowymi, 8 jednostek ROP, a także 128-bitową magistralę pamięci. GeForce 8600 GT różni się od szybszej wersji GTS jedynie taktowaniem GPU oraz pamięci, które wynosi 540 MHz w przypadku serca karty i 1400 MHz efektywnie dla pamięci DDR3. Spowolnieniu uległa także prędkość pracy jednostek SP - wynosi 1,19 GHz. NVIDIA zaleca montowanie na kartach GeForce 8600 GTS 256 MB pamięci.


    W przypadku kart graficznych z układem GeForce 8600 GT modele o taktowaniu referencyjnym stanowią mniejszość - to tylko pięć z trzynastu akceleratorów. Nie jest to dla nas zaskoczeniem, bowiem nie od dziś wiadomo, że GeForce 8600 GT to dobry materiał do podkręcania. Nasze testy dowiodły już wcześniej, że ze standardowych 540 MHz układy dają się dość łatwo podkręcić do taktowania bliskiego droższym modelom 8600 GTS (czyli około 675 MHz). Wszystkie referencyjne karty wyposażono w 256 MB pamięci, ale główne różnice pomiędzy nimi nie sprowadzają się tylko do cen i dodatkowego wyposażenia. Karta ASUS EN8600GT została wyposażona w wydajniejszy (i cichszy) od referencyjnego system chłodzenia, a model firmy MSI nie ma wentylatora - karta jest chłodzona pasywnie.
    Pod względem wyposażania wyróżniają się oba modele ASUS, do których producent dołącza etui na płyty i Leadtek WinFast PX8600 GT TDH (gra Joint Task Force w pakiecie).
    Na osobny akapit zasługuje model EN8600GT OCgear firmy ASUS. Do karty producent dołącza specjalny panel 5,25", za pomocą którego (w połączeniu z odpowiednim oprogramowaniem) możemy w czasie rzeczywistym podkręcać kartę! Na panelu wyświetlany jest aktualne taktowanie karty, jak również temperatura jej pracy. Pomysł bardzo trafiony!






  15. Post #15
    Weteran
    Avatar MickenseN
    O użytkowniku

    Dołączył
    2757 dni temu
    Mieszka w
    Warszawa
    Wiek
    18
    Postów
    2,050
    Status
    Offline
    GeForce 8600 GTS


    GeForce 8600 GTS to najszybszy układ NVIDII ze średniej półki zgodny z DirectX 10. Układ produkowany jest w procesie technologicznym 80 nm i wykorzystuje tę samą architekturę, która napędza karty GeForce 8800, przy czym odróżnia się od nich przede wszystkim mniejszą liczbą jednostek cieniowania i szerokością magistrali pamięci. W GeForce 8600 GTS znalazły się 32 jednostki przetwarzania shaderów i geometrii (SP - streaming processors) oraz 8 jednostek ROP, w których przeprowadzane są ostatnie operacje na pikselach - wygładzanie krawędzi czy zlewanie (dopiero w wyniku tych operacji otrzymujemy ostateczny kolor piksela, który następnie zapisywany jest przez jednostki ROP do pamięci). Szyna danych, łącząca układ graficzny z pamięcią lokalną karty, ma szerokość 128 bitów. Taktowanie układu GeForce 8600 GTS wynosi standardowo 675 MHz dla GPU i 2000 MHz (efektywnie) dla pamięci, której producenci najcześciej montują 256 MB. Jednostki SP pracują przy częstotliwości 1,45 GHz.
    W GeForce 8800 każdy procesor tekstur może w jednym cyklu adresować cztery tekstury i filtrować osiem, natomiast w 8600 i niższych możliwe jest równoczesne adresowanie i filtrowanie ośmiu. Jednak, pomimo tego usprawnienia, potencjał obliczeniowy układu G84, czyli GeForce 8600, jest w przybliżeniu czterokrotnie niższy od oferowanego przez 8800 GTX.





    Kilka z nich jest zgodnych z referencyjnymi konstrukcjami NVIDII, a zatem mają identyczne taktowanie układu graficznego i pamięci, a także 256 MB pamięci lokalnej. Należą do nich modele firm ASUS, Gigabyte, Foxconn, Leadtek i MSI. Ich osiągi w testach wydajnościowych są identyczne, a różnice dotyczą przede wszystkim wyposażenia, koloru laminatu akceleratora i - w przypadku kart MSI i Gigabyte - rodzaju chłodzenia (producenci zastosowali bezgłośne chłodzenie pasywne). Wyboru pomiędzy nimi powinniście dokonać głównie na podstawie dołączonego oprogramowania (w tym także gier) i ceny.



  16. Post #16
    Weteran
    Avatar MickenseN
    O użytkowniku

    Dołączył
    2757 dni temu
    Mieszka w
    Warszawa
    Wiek
    18
    Postów
    2,050
    Status
    Offline
    GeForce 8800 GTS 640 MB


    GeForce 8800 GTS bazuje na nieco „obciętym” układzie G80, co oznacza, że jest wolniejszą odmianą GeForce 8800 GTX. Taktowanie układu graficznego wynosi 500 MHz, a chip udostępnia już tylko 96 jednostek SP (w miejsce 128 w wersji GTX), pracujących z częstotliwością 1200 MHz. Karta ma również mniejszą ilość pamięci - zainstalowano na niej 640 MB (GDDR3). Magistrala pamięci ma szerokość 320 bitów, co daje przepustowość ok. 60 GB/s. Ze względu na poczynione cięcia w architekturze, GeForce 8800 GTS jest sporo wolniejszy od modelu 8800 GTX. Układ nie różni się natomiast, jeśli chodzi o udostępnianą paletę funkcji 3D; jest w pełni sprzętowo zgodny z DirectX 10 i modelem cieniowana 4.0.
    Karty z tym układem są bardziej kompaktowe od GeForce 8800 GTX i do poprawnej pracy wymagają tylko jednego kabla PCI Express.



    Większość z przetestowanych modeli GeForce 8800 GTS 640 MB pracuje z zalecanymi przez NVIDIĘ zegarami GPU i pamięci. Trzy z nich różnią się od siebie tylko wyposażeniem i ceną. Najubożej wyposażony model pochodzi z firmy Galaxy - wraz z kartą otrzymujemy tylko sterowniki i okablowanie (nie pozostaje to jednak bez wpływu na cenę produktu). Na plus wyróżniają się karty Asusa (w pudełku gry GTI Racing i Ghost Recon Advanced Warfighter) i firmy Foxconn, gdzie producent dołączył pad do gier.



  17. Post #17
    Weteran
    Avatar MickenseN
    O użytkowniku

    Dołączył
    2757 dni temu
    Mieszka w
    Warszawa
    Wiek
    18
    Postów
    2,050
    Status
    Offline
    GeForce 8800 GTS 320 MB


    Po premierze układów GeForce 8800 GTX i 8800 GTS wielu użytkowników wyrażało swoje niezadowolenie, gdyż jedyne na rynku karty zgodne z DirectX 10 kosztowały naprawdę sporo – GeForce 8800 GTX był wówczas wydatkiem rzędu 2500 złotych, podczas gdy wolniejsza wersja, 8800 GTS, kosztowała blisko 1800 złotych. W praktyce oznaczało to, że mogły sobie na nie pozwolić jedynie najbardziej zamożne osoby (za mniejsze pieniądze da się zbudować całkiem przyzwoity komputer!). Kilka miesięcy później NVIDIA zdecydowała się więc udostępnić swoją najnowszą technologię także mniej zasobnym w gotówkę graczom – wprowadzono na rynek karty GeForce 8800 GTS, ale wyposażone w mniej pamięci – 320 MB. Dzięki temu posunięciu można było kupić bardzo szybką kartę graficzną, o wydajności GeForce 8800 GTS, za 1300 złotych (o 500 zł mniej).
    GeForce 8800 GTS 320 MB to tak naprawdę nie tyle nazwa układu (wciąż jest to ten sam chip, który znajduje się w kartach 640 MB), co modelu karty graficznej. Fizycznie mamy do czynienia z GeForce 8800 GTS z obciętą o połowę pamięcią lokalną. Oznacza to, że teoretycznie tylko w najwyższych rozdzielczościach (od 1600x1200 w górę) zauważymy niższą wydajność niż na karcie z 640 MB.




    Karty referencyjne

    Karty ASUS EN8800GTS i Gigabyte GV-NX88S320H-B-RH to identycznie taktowanie modele - pracują z referencyjnymi zegarami, ustalonymi przez producenta układu, a także mają ten sam system chłodzenia. Wyboru pomiędzy nimi dokonać można tylko na podstawie ceny i wartości dołączonego wyposażenia dodatkowego. Wraz z kartą Asusa otrzymujemy gry Race WTCC oraz Ghost Recon Advanced Warfighter, w pudełku modelu Gigabyte znajdziemy zaś grę Dawn of War.







Odpowiedz na ten temat
Zobacz także...
  1. 1. Wielki test myszek dla graczy - Urządzenia wskazujące

  2. 2. Wielki test słuchawek - Słuchawki, karty dźwiękowe

  3. 5. Wielki test monitorów - Hardware

  4. 6. Mario Kart - Wideo z Youtube

  5. 7. Mario Kart (Wii) - Gry na Konsole

  6. 8. Wielki test netboków - Hardware

  7. 9. Mario Kart (2008) - Gry na Konsole